Motorhelm onderhoud en schoonmaak in 10 stappen

Motorhelm onderhouden

Je motorhelm schoon en in topconditie houden? Hoort erbij, als je een beetje serieus rijdt. Ik heb door de jaren heen geleerd wat wél werkt en wat niet – met m’n Shoei Neotec 3 als vaste metgezel. In dit artikel geef ik je 10 praktische tips waarmee je je helm goed onderhoudt én schoonmaakt. Van vizier tot binnenvoering, van pinlock tot rubbers. Geen overbodige troep – gewoon precies wat je moet weten om je helm fris en veilig te houden.

1. Buitenschaal schoonmaken zonder schade

Na een stevige rit zit je helm onder de vliegjes, regenspetters, stof en soms zelfs opgedroogde modder. Niet gek natuurlijk – die buitenschaal vangt alles op wat jij onderweg niet op je gezicht wil hebben. Daarom: schoonmaken die handel. Niet alleen voor het zicht, maar ook om te voorkomen dat vuil zich vastvreet in de lak of beschermlaag.

Ik gebruik zelf altijd een microvezeldoek en lauw water. Werkt prima voor dagelijks vuil. Maar bij echt hardnekkige meuk – opgedroogde insecten na een snelwegstuk of vette vlekken van een regenrit – pak ik een goede helmreiniger. Even opspuiten, laten inwerken, en met beleid afvegen. Gebruik geen keukenpapier (krast) en zeker geen agressieve schoonmaakmiddelen. Die halen de glans van je helm af en tasten de buitenlaag aan. Geloof me, ik heb dat één keer gedaan bij m’n oude integraalhelm – zag eruit alsof ‘ie door de vaatwasser was geweest.

Hoe vaak je dit moet doen? Dat hangt af van hoe vaak en hoe smerig je rijdt. Maar één keer per week even afnemen doet wonderen. Je kijkt niet alleen frisser de wereld in, je verlengt ook de levensduur van je helm.

Aanbevolen producten:

  • S100 Helm & Vizierreiniger – 100ml: Handige spray voor onderweg of thuisgebruik, mild en effectief.
S100 Helm & Vizierreiniger – 100ml

Bekijk direct bij

bol (€20,00)
Vizierreiniger – Vizierspray – Motor bril reiniger

Bekijk direct bij

bol (€14,95)

 

2. Houd je vizier helder

Je kunt de duurste helm van de plank trekken, maar als je vizier smerig of beslagen is, zie je nog steeds geen klap. En op de motor is slecht zicht gewoon vragen om problemen. Vooral bij regen, laagstaande zon of tegenlicht is een schoon vizier letterlijk van levensbelang.

Ik maak m’n vizier altijd schoon met een microvezeldoek en een vizierreiniger die veilig is voor coatings. Die heb je als het goed is al liggen van stap 1. Let op: moderne vizieren hebben vaak een anti-condens- of anti-kraslaag. Eén keer met een verkeerde reiniger eroverheen en je kunt ‘m afschrijven. Dus geen allesreiniger of ruitenspray gebruiken, hoe verleidelijk ook. Gewoon een vochtige doek volstaat vaak al, maar bij hardnekkig vuil werkt een speciale vizierspray perfect.

Rij je veel in kou of regen? Dan is een anti-fog spray of een Pinlock-vizier geen luxe, maar een must. Zelf rij ik altijd met Pinlock – nooit meer beslagen ramen, zelfs niet bij een koude ochtendrit door de polder. En geloof me, dan zie je pas wat je altijd miste.

Aanbevolen producten:

  • Airolube Anti-Fog Vizierreiniger – 100ml: Combineert reiniging met anti-condens werking – handig in elk seizoen.
Airolube Visor Cleaner – Vizierreiniger

Bekijk direct bij

bol (€12,95)

3. Verzorg de binnenvoering

Als er één onderdeel is dat je helm écht laat stinken, dan is het de binnenvoering. Zweet, haargel, stof, uitlaatgassen – alles trekt erin. En voor je het weet ruikt je ochtendrit alsof je met je hoofd in een sportschoolkast zit. Niet fris. En al helemaal niet hygiënisch.

De meeste helmen tegenwoordig hebben een uitneembare binnenvoering. Heeft die van jou dat niet? Dan zou ik maar heel snel een nieuwe aanschaffen, want dan komt die waarschijnlijk nog uit de prehistorie. De beste motorhelm voor jou vind je hier.

Zelf was ik m’n voering met de hand in lauw water en een mild wasmiddel. Geen wasverzachter, geen wasmachine, en zeker geen droger. Gewoon laten drogen op een geventileerde plek, uit de zon. Duurt wat langer, maar je helm blijft netjes en comfortabel.

Heb je geen zin om elke keer die voering eruit te peuteren? Snap ik. Er zijn gelukkig sprays die het interieur opfrissen en bacteriën aanpakken. Mijn favoriet ruikt licht naar citroen – alsof je helm net uit een spa komt. Werkt top na een zomerse rit met volle bepakking.

Aanbevolen producten:

  • S100 Helminterieur Reiniger – 300ml: Diep reinigend schuim dat nare geurtjes neutraliseert.
  • Motul M2 Helmet Interior Clean – 250ml: Verfrist het interieur en doodt bacteriën – ideaal na een warme zomerrit.
  • Muc-Off Fresh Foam kledingsreiniger: deze gebruik ik vaak en ruikt heerlijk naar citroen, echt een aanrader!

4. Onderhoud de rubberen afdichtingen

Die rubberen randjes langs je vizier en ventilatieopeningen? Die zijn belangrijker dan je denkt. Ze houden wind en water buiten, zorgen dat je vizier soepel open en dicht gaat – en als je ze negeert, drogen ze uit en scheuren ze kapot. Zeker als je vaak in zon of regen rijdt, zoals ik.

Gelukkig is het onderhoud simpel: af en toe een dun laagje siliconenspray aanbrengen en klaar. Geen dikke klodders, gewoon lichtjes insmeren met een doekje of je vinger. Dan blijven ze soepel en gaan ze een stuk langer mee. Ik doe dit standaard bij elke grote schoonmaakbeurt van m’n helm. Kleine moeite, voorkomt een hoop irritatie onderweg.

Aanbevolen product:

  • WD-40 Specialist Siliconenspray – 400ml: Multifunctionele spray die rubber beschermt tegen uitdroging en veroudering.
WD-40 Specialist® Siliconenspray – 400ml

Bekijk direct bij

bol (€19,64)

5. Laat je helm goed drogen

Wat veel mensen fout doen? Helm schoonmaken, in de schuur zetten en het vizier dichtklappen. Dan blijft het vocht lekker opgesloten – ideaal voor schimmel, stank en een verpeste binnenvoering. Helemaal ruk als je net die anti-fog coating netjes hebt gehouden en ‘m dan alsnog laat verzuipen.

Ik zet m’n helm altijd te drogen op een plek waar lucht een beetje kan doorstromen. Niet in de zon, niet op de verwarming, en al helemaal niet met een föhn erop – dat vreet je materiaal aan. Vizier open, kinstuk omhoog (bij systeemhelmen), en laten luchten. Na een regenrit of zomerse zweter? Doen. Ook als je denkt: “valt wel mee.”

Heb je in huis een hoekje met een rooster of open raam? Ideaal. En als je helemaal fancy wil doen: een helmhouder of droogrek werkt top. Dan blijft je helm in vorm en komt er geen muffe lucht in als je ‘m weer opzet.

Aanbevolen producten:

  • Helmhouder Wandsteun Ophangsysteem: dan weet je zeker dat het goed zit.
Helmhouder wandsteun ophangsysteem

Bekijk direct bij

bol (€24,90)

6. Stop geen handschoenen in je helm

Ik snap het. Ritje klaar, motor op de standaard, handschoenen uit, plop zo de helm in. Lekker makkelijk. Maar geloof me: dit is echt de domste gewoonte die je jezelf kunt aanleren. Vooral als je handschoenen klittenband hebben, trek je de binnenvoering langzaam maar zeker kapot. En als ze ook nog een beetje vochtig zijn van het zweet of de regen? Gefeliciteerd, je hebt zojuist een stinkende broeikas gecreëerd.

Bovendien druk je elke keer de binnenvoering uit vorm. Die hoort strak te zitten, niet geplet als een oud kussen. Ik behandel m’n helm als een sportuitrusting – en die flikker je ook niet samen met natte sokken in een gymtas, toch?

Gewoon niet doen dus. Bewaar je handschoenen in een apart vak van je motortas of hang ze ergens los te drogen. Scheelt stank, slijtage én frustratie.

Productadvies:

Geen specifiek product nodig, maar deze tas is ideaal:

  • Helmtas met opbergvak voor handschoenen: Bescherm je helm én geef je handschoenen een eigen plekje.
30L afsluitbare helmtas voor motorhelm

Bekijk direct bij

bol (€25,99)

7. Berg je helm correct op

Je motorhelm is geen bloempot. Toch zie ik ze vaak zat op een vensterbank in de volle zon, op zolder bij -10°C of ergens stoffig in een garagehoek geparkeerd. Niet slim. UV-straling, vocht, temperatuurschommelingen – dat tast het materiaal langzaam maar zeker aan. En dat merk je pas als je helm ineens minder veilig of comfortabel zit.

Ik bewaar m’n helm altijd op een droge, goed geventileerde plek. Niet in de zon, niet tegen een koude muur. En altijd in een helmtas of hoes – scheelt krassen, stof en irritatie als je ‘m weer opzet. Heb je een beetje ruimte? Hang ‘m aan een helmhouder aan de muur of je kapstok. Ziet er nog strak uit ook.

Gooi je helm dus niet zomaar ergens neer. Bescherm je helm, dan beschermt hij jou.

Aanbevolen product:

  • Held Helmtas Universeel: Robuuste en gevoerde tas, ideaal voor bescherming tijdens opslag of transport.
Helmtas QSP

Bekijk direct bij

bol (€31,55)

8. Maak je motorhelm regelmatig schoon

Onderhoud is geen eenmalige oprisping als je helm begint te ruiken naar natte hond. Het is een routine. Rij je af en toe? Dan kom je met twee grondige schoonmaakbeurten per jaar al een heel eind. Maar zit je net als ik wekelijks op de motor? Dan is maandelijks reinigen geen overbodige luxe, maar gewoon logisch.

Vuil, zweet en insecten bouwen zich langzaam op – en hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt. Door er een gewoonte van te maken blijft alles fris, werkt je Pinlock beter, gaan je afdichtingen langer mee en stap je elke keer met een goed gevoel op.

Mijn tip: koppel het aan een vast moment. Bijvoorbeeld bij de start van het motorseizoen of na een weekend weg. Alles even nalopen, schoonmaken, laten drogen, klaar. Met de juiste spullen is het zo gepiept – en je helm bedankt je.

Aanbevolen product:

  • Muc-Off Helmet Care Kit: Complete set met reinigingssprays en microvezeldoekjes – alles wat je nodig hebt in één pakket.

9. Gebruik een balaclava

Nee, niet dat zoete Turkse toetje – ik heb het over een helmmuts. Simpel ding, groot verschil. Een balaclava vangt zweet, vuil en vettigheid op voordat het je binnenvoering in kruipt. Zeker op warme dagen of lange ritten scheelt dat een hoop gedoe. Je helm blijft frisser, gaat langer mee en ruikt minder naar natte sportschooltas.

Ik draag er standaard eentje, zomer of winter. In de zomer eentje van ademend katoen, in de winter een thermische. Werkt top. En deel je je helm weleens met een passagier of een motormaatje? Dan is het ook nog een stuk hygiënischer. Niemand zit te wachten op andermans kruincondens.

Kost bijna niks, scheelt een hoop.

Aanbevolen product:

  • Alpinestars Balaclava Open Face: Comfortabel, ademend en geschikt voor alle seizoenen.

10. Controleer op slijtage

Je kunt je helm nog zo goed schoonmaken en onderhouden – als ‘ie intern versleten is, ben je alsnog de pineut bij een klapper. Daarom: check regelmatig op scheurtjes, loszittende onderdelen, slijtage aan de sluiting of haarscheurtjes in het vizier. Ook de binnenvoering verliest na een paar jaar z’n dempende werking, zelfs als het er nog prima uitziet.

Vuistregel? Vervang je helm elke 5 tot 7 jaar, of direct na een flinke valpartij. Twijfel je? Laat ‘m checken bij een goede motorspeciaalzaak. En als je gewoon toe bent aan een nieuwe – dan moet je daar vooral niet op bezuinigen.

Hieronder vind je mijn favoriete motorhelmen van dit moment.

Klaar voor de volgende rit

Nog een man met z'n Shoei Neotec III
Schone helm, blije Jens

Je motorhelm is misschien wel het belangrijkste stuk uitrusting dat je hebt. Geen zadel, geen jas, geen laars – maar die ene schaal die je kop heel houdt als het misgaat. En dus verdient ‘ie aandacht. Niet alleen als je ‘m net gekocht hebt, maar elke keer dat je eropuit gaat.

Of je nou met een gloednieuwe Shoei Neotec 3 rijdt of met je trouwe knar van zeven seizoenen, goed onderhoud is geen luxe – het is gewoon slim. Met deze 10 stappen hou je je helm fris, veilig en comfortabel. Niet voor de show, maar omdat je op de weg geen half werk wil.

Dus ja, zet ’m straks netjes weg. Maar geef ’m vooral af en toe wat liefde. Want zolang je helm z’n werk goed doet, kun jij met een gerust hoofd blijven rijden.

Veel veilige kilometers – en maak d’r wat moois van onderweg.